Шта се крије у веловима времена (епизода 5): Цивилизација Масмуде

КСНУМКС. КСНУМКС. КСНУМКС
6. међународна конференција егзополитике, историје и духовности

Abych poznal tvoje světlo, dívám se na tvůj stín – to neříkám já, ale to tvrdí staré indiánské přísloví a my se pokusíme rozklíčovat záhadu plastických soch znázorňujících profily obličejů, či zvířecích postav.

Marcahuasí – to je místo vzdálené pouhých 80 km od Tichého oceánu a také 80 km od hlavního města Peru. Rozkládá se ve výšce 4 km nad mořem. Je to poměrně malá náhorní plošina – asi 30 km čtverečních. Je obklopena příkrými skalami a hlubokými roklemi. Pokud chcete tuto zapomenutou lokalitu navštívit, připravte se na fyzicky vyčerpávající tří – čtyř hodinový pochod po prastarých stezkách.

Odborné publikace a turistické příručky se od Marcahuasí téměř nezměnili. Přesto se v létě roku 1948 vydává malá výprava Limských novinářů na strastiplnou expedici k liduprázdným vrcholkům peruánských And. K zaznamenání místních zvláštností použili fotografický aparát. Po šťastném návratu a vyvolání filmu si všimli, že na fotkách lze pozorovat útvary, které se zřetelně odlišují od okolní krajiny. Ještě lépe tyto skalní monumenty bylo vidět na negativech.

Ke snímkům se o tři roky později dostal spisovatel Daniel Ruzo, pro kterého se zkoumání fascinujících artefaktů zpod zasněžených vrcholků And stal koníčkem. S nečekanou vervou a s obrovskou posedlostí se pustil do díla – postavil si dokonce kamennou chatu na této opuštěné planině. Nebylo to jednoduché být sám ve výšce 4 km. Doprovod mu dělalo jen pár odolných živočichů a zvídavých ptáků jako němí svědkové v jeho úsilí fotografovat za různých světelných podmínek toto grandiózní starobylé divadlo prehistorické kultury. Na podporu mých faktů použiju slova seriózního Anglického archeologa Petera Allena, experta na Tiahuanaco: „Po návštěvě Marcahuasí jsem dospěl k pevnému přesvědčení, že se na tamní náhorní plošině nacházejí zoomorfní lidské motivy, které byly speciální technikou vytesány do bílých skal. Rozhodně se nejedná o hříčku přírody, nýbrž o pozůstatky soch, jež jsou však natolik zvětralé, že je většinou můžeme rozeznat pouze ve chvíli kdy jsou osvětleny sluncem ve zcela určitém úhlu. Socha kočkovité šelmy je kupodivu viditelná jen z 60° úhlu.

Nejpříznivější místo k pozorování se nachází na malé vyvýšenině, přibližně 50 yardů od skulptury. Na tomto místě byla skála také zcela záměrně opracována tak, aby zde vzniklo pohodlné kamenné sedátko.

Umělé zásahy do skal, provedené lidskou rukou jsou zcela zřejmé. Plastiky jsou rozeznatelné jen ve zcela určitých denních nebo nočních časech a za stejně konkrétních světelných podmínek. Tato skutečnost nasvědčuje použití zcela mimořádné techniky a samozřejmě dokládá také velmi specifické znalosti.

Daniel Ruzo vykonal ve velmi obtížných podmínkách obdivuhodnou práci. Skály fotografoval totiž každý den, téměř minutu po minutě za nejrůznějších světelných podmínek. Ráno a večer se zaměřoval na dlouhé stíny, pořizoval však snímky rovněž za prudkého poledního slunce i za měsíčních nocí. Jako první upozornil na to, že prehistorické zaniklé kultury využívaly kombinace umělých skulptur  přirozených útvarů k úmyslné hře světla a stínu.

Už slyším relevantní námitku: „Vždyť je to jen hra světel a stínů jakou můžeme pozorovat třeba i na našem území kdekoliv, kde se nacházejí skalní masívy.“ Jenže – na důkaz mých slov použiju magickou podívanou se světlem a stíny ve formě plazícího se hada. Toto fascinující divadlo můžeme spatřit v Chichen Itza na Kukulkanově pyramidě. Na schodišti vidíme 2x ročně při jarní a podzimní rovnodennosti stín plazícího se hada. Opeřený had je ztělesněním mayského boha Quetzalcoatl.

Nebo mi snad chcete říci, že to je také nahodilý spektákl se světlem a stínem pozorovaný už miliony turistů z celého světa? D. Ruzo zval mnohokrát vědce různých odborností k sobě a někteří mu dokonce i vyhověli a zkoumali s ním po určitou dobu tuto fascinující sochařskou galerii.

A teď si držte klobouky. Geologové na základě eroze odhadli stáří skulptur na 100 000 – 500 000 let!! Americký astronom, Dr. Morris K. Jessup, posunul dobu jejich vzniku ještě hlouběji do minulosti. K jeho názoru se po vlastních výzkumech přiklonila i Peruánská astronomická společnost, která potvrdila, že skály byly opracovány uměle.

Schází vám v mých v předešlých slovech číselný údaj? Inu – poskytnu ho rád. Tady je: 500 000 – 1 000 000 let… Ruzo, fascinován těmito údaji, začal cestovat po světě – Afrika, Rumunsko, Indonésie, Střední Amerika a Brazílie. Celosvětově rozšířenou prastarou civilizaci s centrem v Marcahuasí nazval Masmuda. Někdy se používá i pojem Masma.

Například v Rumunsku, v roce 1966, za spolupráce Anny Aslanové a spisovatele Dory Teodericia natočil v nejednoduchých podmínkách film o skulpturách těm v Marcahuasí – lev, sfinga apod. Také objevil řadu dalších silně erodovaných soch a určil jejich umělý původ. Film se dočkal mezinárodního uznání a v Německu ( NSR ) obdržel dvě ceny.

Také se od peruánských indiánů dozvěděl o dlouhých podzemních chodbách v horách poblíž Marcahuasí. Vstup do nich je obtížně dosažitelný – pro indiány jsou sluje tabu. Nikdy do nich nevstupovali; jako vždy se našli výjimky. V Andách se pak vyprávělo, že buď odvážlivci navždy zmizeli, anebo přišli šílení se ztrátou souvislé řeči.

V indiánských se tvrdí, že sochařská galerie v Marcahuasí je nadzemní část gigantické soustavy podzemních chodeb, jež se táhnou pod Andami. Vybudovala je civilizace, jejíž protagonisté uměli působit na kámen tak, aby změkl do té míry, že se dal krájet!

Co nám říká tato mlčenlivá galerie pozůstatků prastaré civilizace Masmuda. Bezpochyby je lze těžko časově zařadit. Jsou opracovány velmi dokonalou a nám zcela nepochopitelnou technikou.  Vypovídají o minulosti, jež se nepodobá té naší. Promlouvají k nám jazykem, který asi nikdy nerozluštíme. Fascinovaně zíráme na sochy, které odmítají vydat svá skrytá tajemství.

Ani nejbujnější fantazie nedokáže dohlédnout do hlubin minulosti. Neznámá rasa možná namáhavě, možná né, vybudovala toto magické portfolio aby nám pomocí kamenných artefaktů tlumočila svědectví doby dávno minulé.

Třeba patřili k bájnému prehistorickému impériu, jehož teritorium sahalo o Velikonočního ostrova, přes Tiahuanaco až k severním náhorním plošinám.
Hlouposti, šílenosti – řeknete si mnozí. Nené…

Geofyzik, dr. Amos Nur, profesor Stanfordské univerzity v Kalifornii. Výzkumný pracovník Zwi Ben Avrham z Weismenova ústavu v Tel Avivu – Izrael. To jsou ti odborníci, kteří podpoří má tvrzení o tom, že v Tichém oceánu existoval obrovský světadíl, který nazvali Pacifika.

Asi už těžko zjistíme, k naší velké škodě, jestli jejich náboženství vyžadovalo kruté oběti, jako např. Mayové nebo bylo mírumilovné a přátelské. Asi už nevypátráme nic o jejich jazyku, zpěvu, tancích, kultuře a zvycích. Asi už nezjistíme co se s nimi stalo. Jak jejich civilizace zanikla, či kde utekli před katastrofou. Třeba se vyskytovali na jevišti dějin jen krátce… Kolem bizarních monumentů a mlčenlivých vrcholků And se jako kdysi honí nelítostný vítr vanoucí od Oceánu a ani on sám nám nechce poodhrnout mystéria skrývající se v závojích času.

Шта се крије у веловима времена

Остали делови из серије