Да ли су древни Египћани имали авионе? Да!

КСНУМКС. КСНУМКС. КСНУМКС
6. међународна конференција егзополитике, историје и духовности

V Sakkáře (Egypt) nalezli dřevěnou sošku datovanou do III. století před naším letopočtem. Někteří považují za kluzák (bezmotorová letadla) a jiní jen za zobrazení ptáka.

Podobné nálezy zavádějí archeology hlavního proudu do slepých uliček, neboť si s nimi nevědí rady. Na druhou stranu je tu skupina vědců, kteří s radostí vytváření alternativní teorie a podněcují vášnivé debaty ve vědecké komunitě.

Archeologové jsou neustále překvapováni dovednostmi starověkých Egypťanů. Je ale možné, aby dokázali létat?

Tajemný předmět – pták nebo letadlo?

Dr. Khalil Messiha

Dr. Khalil Messiha

V roce 1898 v egyptské vesnici Sakkára byl v jednom z hrobů objeven předmět, jehož vznik byl zařazen do 3. století před naším letopočtem. Předmět byl považován za ptáka a dalšími předměty nalezenými na pohřebišti byl předán do Kahirského muzea. V roce 1969 předmět uviděl Dr. Khalil Messiha, který bližším zkoumáním zjistil, že se jedná o model starověkého letadla (větroně/kluzáku), a jehož reálná verze nejspíš nepřežila do dnešních dnů.

Emeritní profesor strojního inženýrství na Universitě v Houstonu, John H. Lienhard, vysvětlil ve své knize Motory naší vynalézavosti: „Ostatní ptáci mají nohy. Tenhle je nemá. Ostatní ptáci mají namalované peří. Tenhle je nemá. Ostatní dřevění ptáci mají peří ve vodorovné ocasní ploše, stejně jako skuteční ptáci. U tohoto případu ale se konec dřevěného modelu zužuje do svislého kormidla. Profil křídel má v příčném řezu ideální aerodynamický tvar. Je tu příliš mnoho náhod.“

Někteří egyptologové se domnívají, že to co vypadá jako ocas letadla, je ve skutečnosti ozdobné ztvárnění ptačích per na stěžních lodí podobně, jako je to vyobrazeno na reliéfech v chrámu Chonsu(?).

Korouhve na stěžních

Korouhve na stěžních

Testování letadla

Bratr Dr. Messiho se pokusil zkonstruovat zvětšený model a otestovat jeho schopnost létat. Jeho experiment byl úspěšný.

Lienhard konstatuje, že 3. století před naším letopočtem bylo dobou velkých vynálezů. Píše: „K tomu, abyste se dostali ke správnému tvaru letadla, je zapotřebí pracovat ve velkém měřítku. Tento malý dřevený model je jedinečný. Možná pracovali i na větším modelu, který by dokázal unést člověka.“

Specialista na projektování, výstavbu a řízení kluzáků, Martin Gregory, se pokusil zopakovat experiment Messiho bratra, ale byl neúspěšný. Řekl, že bez ocasní ploutve, která podle jeho názoru na modelu nikdy nebyla, ptáček ze Sakkary, byl naprosto nestabilní… Martin Gregory si nebyl tolik jistý, zda skutečně šlo prototyp (nákladního?) letadla. Spíše se přikláněl k myšlence, že šlo Јен o korouhvičku a nebo jen o dětskou hračku.

Oficiální egyptologie stále nemá jednoznačně jasno, zda šlo o model letadla a nebo nedokonalé vyobrazení ptáka.

A dokonce s tailplane „vlastností plánovacích byly zklamáním.“ Martin Gregory si nebyl jistý, že „sakkarskaya Bird“ byl prototyp nákladního letadla v nízké rychlosti. Věřil, že artefakt by mohl být korouhvička, nebo dokonce hračky dítěte.

Přes všechny spory byly provedeny za podpory Dr. Algunda Eenbooma a Simona Sendersona (expert na aviatiku) další testy ve velkém měřítku (cca 5x zvětšený model). Model byl umístěn do aerodynamického tunelu. Bylo prokázáno, že s přidáním výškového křídla na zadní část jde o plně funkční větroň s velmi moderním designem křídel.

Letadlo ze Sakkary

Letadlo ze Sakkary

Dalším zkoumáním původního modelu bylo zjištěno, že na ocasní části je vryp, který naznačuje, že na jeho horní hraně bylo něco kdysi umístěno, co se nejspíše v průběhu času ztratilo. Tím chybějícím předmětem bude nejspíš právě výškové kormidlo, které dodávalo letadlu potřebnou stabilitu.

Слични чланци