Француска: Тајне замка Монсегур

КСНУМКС. КСНУМКС. КСНУМКС
6. међународна конференција егзополитике, историје и духовности

„Prokleté místo na svaté hoře“, tak praví lidové pověry o pětiúhelníkovém hradu Montségur. Jihozápad Francie, kde se nachází, je opravdu kouzelné místo, které oplývá velkolepými zříceninami, legendami a pověstmi o „ctném rytíři“ Parsifalovi, Svatém grálu a, samozřejmě, o magickém Montséguru. Svojí mystičností a záhadností si toto místo v ničem nezadá s německou horou Brocken. Jakým tragickým událostem vděčí vlastně  Montségur za svoji pověst?

„Tedy vám prozradím“, pravil mnich, že Ten, kdo má usednout na toto místo, nebyl ještě počat, ani porozen. Ale neuplyne ani rok a bude počat ten, kdo usedne na osudnou stolici, a získá Svatý grál.

Thomas Malory. Smrt Artuše

V průběhu úporných a krvavých bojů v roce 1944 obsazovali spojenci dobyté německé pozice. Mnoho francouzských a anglických vojáků padlo na strategicky důležité výšině při snaze ovládnout hrad Montségur, kde byly opevněny zbytky 10. německé armády Wehrmachtu. Obléhání hradu trvalo 4 měsíce. Nakonec, po intenzivním bombardování a s pomocí výsadkářů, zahájili spojenci rozhodující útok.

Hrad byl zničen prakticky do základů. Němci ale stále kladli odpor, ačkoliv o jejich osudu bylo již rozhodnuto. Když se vojáci spojeneckých armád přiblížili těsně k hradbám Montséguru, přihodilo se něco velmi podivného. Na jedné z věží se objevil velký prapor s dávným pohanským symbolem, keltským křížem.

K tomuto starému rituálu se Keltové uchylovali pouze, pokud potřebovali pomoc vyšších sil. Vše bylo ale marné a okupantům již nic pomoci nemohlo.

Tato událost nebyla jedinou v dlouhé historii hradu, plné mystických tajemství.  Není náhodou, že název Montségur znamená bezpečná hora.

MontségurPřed 850 lety se na hradu Montségur odehrála jedna z nejdramatičtějších epizod evropských dějin. Inkvizice Svatého stolce a vojsko francouzského krále Ludvíka IX. obléhaly hrad téměř rok a nedařilo se jim vypořádat se dvěma sty katarů, kteří byli na hradě opevněni. Obránci Montséguru se mohli vzdát a odejít v pokoji, místo toho dali přednost dobrovolnému vstoupení na hranici a tím si uchovali čistotu své záhadné víry.

Dodnes nemáme jednoznačnou odpověď na otázku, odkud do jižní Francie katarská hereze přišla. První stopy katarů se v těchto krajích objevily XI. století. V té době patřil jih Francie k Languedockému hrabství, které se rozkládalo od Akvitánie po Provence a od Pyrenejí po Creysse a bylo nezávislé.

Tomuto nemalému území vládl toulouský hrabě Raimond VI. Nominálně byl lenníkem francouzského a aragonského krále a také císaře Svaté říše římské, ale urozeností, bohatstvím a mocí se s nimi mohl plně měřit.

Zatímco sever Francie ovládala katolická církev, na panství toulouských hrabat se čím dál tím více šířilo nebezpečné katarské kacířství. Dle mínění některých historiků, přišla tato víra do Francie z Itálie, kam se dostala z Bulharska od bogomilů, a bulharští bogomilové převzali manicheismus z Malé Asie. Počet těch, které pak začali nazývat katary (z řečtiny čistí), rostl jako houby po dešti.

„Není pouze jeden bůh, ale jsou dva, kteří soupeří o vládu nad celým světem. Jsou to bůh dobra a bůh zla. Nesmrtelná lidská duše směřuje k bohu dobra, ale smrtelná schránka je přitahována k temnému bohu“, tolik učení katarů. Přičemž náš svět na zemi pokládali za království Zla a nebesa, která obývají lidské duše, za místo, kde vládne Dobro. Proto se kataři mohli lehce rozloučit se životem a těšit se na přechod své duše do království Dobra a Světla.

Po prašných cestách Francie putovali podivní lidé v kápích chaldejských hvězdopravců a kutnách, přepásaných provazem – kataři všude hlásali svoje učení. Ti z nich, kteří byli nazýváni „dokonalými“ na sebe brali úkol šíření víry a zasvěcovali se asketismu. Naprosto přerušili pouta s předešlým životem, vzdali se veškerého majetku a dodržovali jak postní, tak i rituální nařízení a obřady. Zato jim byla odhalena všechna tajemství víry a jejího učení.

Do druhé skupiny katarů patřili tak nazývaní „obyčejní“, nezasvěcení a řadoví členové. Žili normálním životem a Oltářhřešili jako všichni, přitom ale dodržovali několik přikázání, o kterých je poučili „dokonalí“.

Novou víru přijímali velmi ochotně rytíři i šlechta. Většina urozených rodin v Toulouse, Languedocu, Gaskoňsku a Rousillonu se stala jejími přívrženci. Neuznávali katolickou církev, protože ji považovali za výplod ďábla. Tento postoj mohl vést pouze ke krveprolití…

K prvnímu střetnutí katolíků a heretiků došlo 14. ledna 1208 na břehu Rhony, kdy během přechodu přes řeku jeden z vojáků Raimonda VI. úderem kopí smrtelně zranil jednoho z apoštolských nunciů. Umírající kněz zašeptal svému vrahovi:“Nechť ti Hospodin odpustí tak, jako ti odpouštím já“. Ale katolická církev neodpustila. Kromě toho, na bohaté toulouské hrabství měli zálusk již Filip II. i Ludvík VIII. a snili o tom, že tuto bohatou zemi připojí ke svým državám.

Toulouský hrabě byl prohlášen za heretika a stoupence Satana. A katoličtí biskupové pozvedli své hlasy: „Kataři jsou odporní heretici! Je potřeba vymýtit je ohněm, aby nezůstalo ani jedno sémě…“ Za tímto účelem byla stvořena svatá inkvizice, kterou papež podřídil řádu dominikánů (Dominicanus — domini canus — Hospodinovi psi).

Tak bylo vyhlášeno křížové tažení, které poprvé nebylo zaměřeno proti jinověrcům, ale proti křesťanům. Je zajímavé, že na otázku vojáka, jak odlišit katary od správných katolíků, odpověděl papežský legát: “Zabte je všechny, Bůh si ty své pozná!“

Křižáci vyplenili kvetoucí jih Francie. Jenom ve městě Béziers, kde shromáždili obyvatele u kostela, povraždili 20 tisíc lidí. Katary vybíjeli po celých městech a Raimondu VI. jeho území zabrali.

V roce 1243 zůstal jediným útočištěm katarů hrad Montségur, jejich svatyně proměněná ve vojenskou tvrz. Tady se shromáždili všichni „dokonalí“, kteří přežili. Neměli právo používat zbraně, protože v jejich učení byly považovány za symbol zla.

Nicméně, tato malá (dvě stě lidí) a neozbrojená posádka, dokázala téměř 11 měsíců vzdorovat útokům armády, která čítala deset tisíc křižáků! O tom, co se odehrávalo na malinkém kousku na vrcholu hory, jsme se dozvěděli ze zápisů, pořízených při výslechu obránců. Je v nich obsažena obdivuhodná odvaha a vytrvalost katarů, které dodnes přivádí historiky k údivu. A je v nich přítomná i mystika.

Biskup Bertrand Marty, který velel obraně hradu, velmi dobře věděl, že ho neubrání. Proto ještě před vánoci 1243 vyslal dva věrné služebníky, aby z hradu odnesli cosi velmi cenného. Kolují zvěsti, že tento poklad je stále ještě ukrytý v jedné z mnohých jeskyní hrabství Foix.

  1. března 1244, když se postavení obránců stalo neudržitelným, zahájil biskup jednání s křižáky. Neměl v úmyslu pevnost vydat, ale potřeboval čas, a toho dosáhnul. V průběhu dvou týdnů příměří se katarům podařilo dostat na skalní plošinu těžký katapult. A den před kapitulací dochází k téměř neuvěřitelné události.

ГраницеV noci se čtyři „dokonalí“ spouští po laně ze skály vysoké 1200 metrů a odnášejí sebou balíček. Křižáci si pospíšili s pronásledováním, ale prchající jakoby se rozplynuli ve vzduchu. Po nějaké době se dva z uprchlíků objevili v Cremoně a s hrdostí vyprávěli, že se jim podařilo úspěšně splnit úkol. Ale co vlastně tenkráte zachránili, nevíme.

Sotva by však kataři, fanatici a mystici, riskovali svoje životy kvůli zlatu a stříbru. A také, jaký náklad by mohli čtyři zoufalí „dokonalí“ odnést? Takže poklad katarů musel být jiného druhu.

Montségur byl pro „dokonalé“ vždy svatým místem. To oni postavili na vrcholu hory pětiboký hrad poté, co získali povolení k přestavbě od předchozího majitele Raimonda de Pereille, svého souvěrce. Zde kataři vykonávali své obřady a ochraňovali posvátné relikvie.

Hradby se střílnami byly na Montséguru orientovány podle světových stran, podobně jako Stonehenge, a proto mohli „dokonalí“ vypočítávat na které dny připadnou slunovraty. Architektura hradu působí trochu zvláštně. Uvnitř opevnění si připadáte jako na lodi, na jednom konci je nízká čtvercová věž, dlouhé zdi vymezují úzký prostor uprostřed a vedou k „přídi“, kde se hradby dvakrát lomí v tupém úhlu.

V srpnu roku 1964 objevili speleologové na jedné ze zdí nějaké značky, vrypy a nákres, u kterého se ukázalo, že jde o plán podzemní chodby vedoucí od úpatí zdi do soutěsky. Když chodbu otevřeli, nalezli v ní kostry s halapartnami. A vynořila se nová otázka: kdo byli ti lidé, kteří zahynuli v podzemí? Pod základy zdi objevili průzkumníci několik zajímavých předmětů s katarskými symboly.

Na přezkách a knoflících byla zobrazena včela. Pro „dokonalé“ představovala tajemství neposkvrněného početí. Byla také nalezena zvláštní olověná páska dlouhá 40 centimetrů a složená do tvaru pětiúhelníka, který byl poznávacím znakem apoštolů „dokonalých“. Kataři neuznávali latinský kříž a uctívali pětiúhelník – symbol rozptýlení, rozprášení hmoty i lidského těla (a z něj zřejmě vychází i půdorys Montséguru).

Když hrad zkoumal známý odborník na katarské hnutí, Fernand Niel, zdůrazňoval, že právě stavba sama byla „klíčem k obřadům, tajemství, které si „dokonalí“ vzali sebou do hrobu“.

Dodnes v okolí i na samotné hoře hledá nemalý počet nadšenců ukrytý poklad, zlato a cennosti katarů. Badatele ale zajímá nejvíce to, co zachránila čtveřice odvážných. Někteří předpokládají, že „dokonalí“ ochraňovali Svatý grál. Není asi náhodou, že ještě dnes můžete v Pyrenejích uslyšet tuto legendu:

„Když zdi Montséguru ještě stály, chránili kataři Svatý grál. Pak se však Montségur ocitnul v nebezpečí, Luciferova vojska ležela pod jeho hradbami. Potřebovali Grál, aby ho mohli znovu zasadit do koruny svého pána, ze které vypadl, když byl padlý anděl svržen z nebes na zemi. V okamžiku největšího nebezpečí pro Montségur se z nebes snesla holubice a svým zobákem rozťala horu Tábor. Ochránkyně Grálu vhodila vzácnou relikvii do hlubin hory, ta se pak zavřela a Svatý grál byl zachráněn.“

Někteří se domnívají, že Grál je pohár, do kterého Josef z Arimatie zachytával krev Krista, jiní jsou toho názoru, že to byl pokrm na Poslední večeři a další názor je, že se jedná o jakýsi druh rohu hojnosti. V legendě o Montséguru je popsán jako zlatá soška Noemovy archy. Podle pověstí, má Grál magické vlastnosti, může vyléčit lidi z těžkých nemocí a odhalit jim tajné vědění. Svatý grál mohou ale použít jenom ti, kdo mají čisté srdce a duši, na hříšníky Montségurpřivolá pohromy a neštěstí. Ti, kteří ho používali, se stávali svatými, někdo na zemi, jiný v nebi.

Někteří vědci si myslí, že tajemství katarů spočívalo ve znalosti utajených skutečností z pozemského života Ježíše Krista. Možná věděli o jeho ženě a dětech, kteří byli po jeho ukřižování dopraveny na jih Galie. Podle legendy Svatý grál obsahoval Ježíšovu krev.

Součástí byla i Máří Magdaléna, tajemná osobnost, která zřejmě byla Ježíšovou ženou. Je známo, že se dostala do Evropy a z toho by vyplývalo, že potomci Spasitele založili rod Merovejců, tedy rod Svatého grálu.

Říká se, že Svatý grál byl z Montséguru přemístěn na hrad Montréal-de-Sault, odkud ho odvezli do jednoho z chrámů Aragonie. Údajně byl poté převezen do Vatikánu, žádné dokumenty to ale nepotvrzují. Mohlo by to být i tak, že se znovu vrátil na Montségur?

Zřejmě nebylo náhodou, že Hitler, který snil o světovládě, úporně a cílevědomě pátral po Svatém grálu v Pyrenejích. Německá rozvědka pročesávala všechny zapadlé hrady, kláštery, chrámy a jeskyně v horách. Ovšem bezvýsledně…

Hitler velmi doufal v nalezení Grálu, měl v úmyslu pomocí svaté relikvie zvrátit nepříznivý průběh války. Ale dokonce, i kdyby se Führerovi podařilo Grál najít a ovládnout, stěží by ho to zachránilo před porážkou. Stejně tak, jako se nezachránili němečtí vojáci v Montséguru vztyčením keltského kříže. Vždyť, podle legendy, hříšné držitele Grálu a ty, kdo sejí Zlo a smrt, postihuje hněv boží.

Слични чланци